zondag 9 november 2014

Nieuwerkerk aan den IJssel 2-De Pionier 1

Dinsdag 4 november speelde De Pionier 1 zijn 2e wedstrijd in de RSB-competitie. Wel met gemengde gevoelens. De competitieleider van de RSB had vermeld dat Marcel Mol, onze 2e bordspeler, niet speelgerechtigd was omdat Marcel uitkomt voor LSG 4, de landelijke competitie. Volgens de reglementen mocht er dus niet voor beide bonden worden gespeeld, waardoor zijn 1e wedstrijd verloren werd verklaard en de uitslag van de 1e wedstrijd veranderd werd van een 4-4 gelijkspel naar een 5-3 verlies. Dubbel pech….

Marcel was wel aanwezig om het team aan te moedigen en dat siert hem. Klasse Marcel!
Zelf speelde ik bijna de gehele tijd vol waardoor ik de andere borden nauwelijks kon volgen. Vandaar een wat kort verslag van de wedstrijd.
Ik zag naast mij aan bord 6, Ben Blakmoor een puike partij spelen en redelijk snel de overwinning naar zich toe trekken (0-1). Ook Rick Verhey aan bord 4 zag ik na de winst van Ben de felicitaties in ontvangst nemen (0-2). Tussendoor nog even kijkend op de overige borden, zag ik dat het bij Jan van Huizen op bord 3 gelijk stond. Er werd door beide besloten tot remise (1/2 – 2 ½). Ad v/d Ree aan bord 5 stond een stuk voor, echter gaf hij deze weer weg en later nog meer materiaal. Ad zag in dat het verder spelen zinloos was en gaf op (1 ½ - 2 ½).
Teamleider Jan van Dam spelende aan bord 2 won korte tijd later zijn partij waardoor de stand (1 ½ - 3 ½) werd.
Nog 1 punt was er nodig voor de overwinning. Daar zorgde Ernst Jan Pluim Mentz op bord 1 voor. Hij zette zijn tegenstander dusdanig onder druk, dat hij moest opgeven (1 ½ - 4 ½).
Ik had zelf aan bord 7 een taaie tegenstander. Bijna de gehele partij ging gelijk op maar door een combinatie won ik een pion. Hij verdedigde prima en bood tot tweemaal remise aan. Na overleg met de teamleider nam ik het voorstel aan (2-5). Alex van Wieringen speelde aan bord 8 een sterke partij. Marcel Mol had de partij gevolgd en vertelde dat Alex uitstekend speelde. Met enige fraaie zetten in het eindspel trok hij de overwinning naar zich toe. Met een 2-6 overwinning op zak vertrokken wij weer naar Hellevoetsluis.
Donderdag 13 november wacht een zware wedstrijd uit tegen Sliedrecht voor de RSB-beker.

Aan het eind van deze avond zag het wedstrijdformulier er als volgt uit:
  Nieuwerkerk a.d.IJssel 2 1586 - De Pionier 1 1794 2-6
1 Han Everaars 1719 - Ernst-Jan Pluim Mentz 2144 0-1
2 Jelle Versluis 1764 - Jan van Dam 1800 0-1
3 Leo van der Haven 1659 - Jan van Huizen 1817 ½-½
4 Ben Balm 1568 - Rik Verheij 1739 0-1
5 Ton van der Linden 1435 - Ad van der Ree 1770 1-0
6 Wouter Razenberg   - Ben Blakmoor 1738 0-1
7 Theo de Graaf 1476 - Fred van Wieringen 1747 ½-½
8 Robert Valk 1483 - Alex van Wieringen 1596 0-1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten