woensdag 8 februari 2012

Willem den Heijer (1937-2012)

Voor sommigen nog redelijk onverwacht is ons in de nacht van zondag op maandag Wim den Heijer ontvallen. Zowel hijzelf als zijn naaste familie zagen dit al enige tijd aankomen.
Allereerst wensen wij zijn vrouw, zoon en dochter en 2 kleinkinderen alle sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

Wim had vele liefhebberijen, schaken was toch wel één van de grootsten daarbij. Werd schaakvereniging De Pionier in 1974 opgericht, al na nauwelijks een half jaar wist Wim de weg naar het toenmalige clubgebouw te vinden en ook al heel snel stelde hij zijn kwaliteiten beschikbaar voor de vereniging, eerst als jeugdleider (1979-1983) en enkele jaren later als secretaris (1993-2001).
Vooral in zijn secretariaatsperiode was hij direct betrokken bij de organisatie van het Open Persoonlijk Kampioenschap van de Zuidhollandse eilanden (later kortweg OPKZ genoemd) en hij heeft daarbij meegewerkt aan diverse geslaagde afleveringen van dit toernooi.
Maar ook daarbuiten kon er steeds een beroep op hem worden gedaan als het ging om het organiseren van bepaalde zaken of het meehelpen aan het in orde brengen van de benodigdheden.
Helaas brak er voor hem en zijn vrouw een hele moeilijke periode aan, toen er kanker bij hem werd geconstateerd. Leek het eerst goedaardig te zijn, later kwam het in volle hevigheid terug en moest hij door een diep dal van kuren, testen en opnieuw kuren. Maar Wim bleef, althans zeker voor het oog van de buitenwereld, zeer positief en strijdvaardig in zijn benadering van zijn ziekte. Als het mogelijk was dan bezocht hij steeds de clubavond.
Maar helaas, ook aan deze periode kwam een eind, toen vorig jaar werd besloten dat de kuren geen zin meer hadden en ze dan ook werden gestaakt. Hierna is het eigenlijk heel snel bergafwaarts gegaan met Wim, die op 8 december van het vorige jaar zijn laatste partij speelde in clubverband. Daarna gaf hij telefonisch aan, dat we hem waarschijnlijk weinig meer op de club zouden zien. Wim werd nog in het ziekenhuis opgenomen en - na zijn ontslag uit het ziekenhuis - heeft hij nog enige tijd thuis door mogen brengen.
Het einde kwam dus aan het begin van de afgelopen week, in zijn slaap.
Wim, we zullen je missen!

4 opmerkingen:

Alex van Wieringen zei

Ik wil hierbij mijn medeleven tonen naar de familie van Wim.

Ik zal Wim enorm missen en hem altijd blijven herinneren als een onwijs aardige man en goede schaakvriend.

Wim, rust zacht...

Anoniem zei

Ik zal Wim als vriend en als tegenstander gaan missen. Ik vind het enorm jammer dat door omstandigheden ik niet de laatste eer aan hem kan bewijzen. Maar in gedachte ben ik bij hem.
Ik wens de familie en iedereen die Wim een warm hart toedroeg enorm veel sterkte.
Wim ik mis je nu al

Dick Kegge

Linda den Heijer zei

Ik wil ieder van jullie bedanken voor de vele steunbetuigingen. Ook dit stukje geeft ons veel kracht om verder te gaan zonder hem. Ik zal hem altijd in mijn hart dragen.

Groetjes,

Linda en ook namens Lida en Rob den Heijer.

A.BLIEK zei

Heb Wim leren kennen als een gerespecteerd tegenstander!Als schaker,maar meer nog als mens!Ik
Ben atheïst en Wim religieus.Maar wij hadden toch
Een band in de vorm van RESPECT voor elkaars opvatting.Hoewel ik dus niet in god geloof,wéét ik
Zéker dat,mocht de Hemel toch bestaan,Dat het dáár is waar Wim is heengegaan! Tot ziens WIM!?

Een reactie posten